Site Meter

miercuri, 11 iulie 2012

Glasul Aradului: Fermierii din Pecica acuză praful provocat de firmele de la autostradă

Autostrada Arad-Nădlac este în centrul unui nou scandal - scrie Glasul Aradului.
După ce drumarii au intrat fără drept pe terenul oamenilor din Nădlac, după ce unul dintre contractanţi a oprit lucrările din cauză că nu şi-a primit banii de la partenerii de afaceri, după ce localnicii din Pecica au acuzat faptul că au fost despăgubiţi folosindu-se două unităţi de măsură, constructorii sunt acum acuzaţi de fermieri că le strică culturile.
Oamenii din Pecica au ajuns în pragul disperării din cauza prafului provenit de la şantierul din apropiere şi îi acuză pe drumari că nu folosesc suficientă apă pentru a elimina praful.
„Ăştia de la autostradă ne sufocă cu praful. Am vorbit cu ei omeneşte, să mai stropească pe şantier, le-am dat şi noi apă, de unde s-a putut, dar aşa nu se mai poate. Mureşul este la şapte kilometri de ei, aşa că nu ar fi o problemă să facă ceva, dar nu vor. Preferă să ne zăpăcească cu praful”, povesteşte un fermier nemulţumit.
Omul susţine că are zeci de hectare cultivate cu grâu, iar producţia din anul acesta este cu 15-20% mai mică, din cauza poluării.
„Parcă trăim în Sahara. Totul e plin de praf în zonă, zici că trăim pe altă planetă”, po­vesteşte un alt agricultor.
Acesta susţine că localnicii au început să aibă probleme cu praful începând cu primăvara aceasta, dar că situaţia nu a scăpat de sub control decât atunci când nu a mai plouat.
„Din primăvară am început să ne confruntăm cu praful, dar până acum o lună a mai plouat câte puţin, aşa că situaţia a fost mai uşor de suportat. Acum e dezastru. Toate plantele arată de parcă ar fi betonate. Cimentul s-a depus pe frunze şi le-a afectat fotosinteza, le-a sufocat. Constructorii ar fi trebuit să stropească tot şantierul, să stropească drumurile de acces, să nu ne lase într-o astfel de situaţie. Am o suprafaţă de 125 de hectare, cultivată cu grâu, care îmi este tăiată în două. Din cauza prafului depus pe spic, bobul nu   s-a putut dezvolta normal, e şiştăvit, aşa că a scăzut simţitor şi producţia”, a continuat agricultorul.
Un alt fermier susţine că într-o astfel de situaţie, îi va fi foarte greu să respecte contractele de arendă pe care le-a semnat.
„Producţia a avut de suferit, drept pentru care am de­pus o sesizare la Direcţia Agricolă, să vină cei de acolo să vadă ce s-a întâmplat. O parcelă cu floarea-soarelui, situată mai aproape de autostradă decât terenul meu este practic văruită. Drumarii sunt neglijenţi, nu îi interesează că şi noi avem afacerile noastre. Ar    trebui să ne respectăm unii pe alţii, dar ei nu au niciun fel de respect pentru cei din jur. Şi eu am luat pământul în aren­dă de la oameni şi trebuie să respect un contract. Acum ne confruntăm cu o calamitate provocată. Când iei în palmă un spic de grâu, iei şi o cantitate importantă de praf. Ar fi bine să ne putem înţelege cu cei care lucrează la autostradă, dar dacă nu se poate, vom fi nevoiţi să îi dăm în judecată”, a încheiat fermierul.
Garda de Mediu se autosesizează
La rândul lor, reprezentanţii Direcţiei Agricole susţin că au primit sesizarea trimisă de la Pecica şi urmează să se deplaseze la faţa locului, pentru a face verificări.
Am primit astăzi (n.r.- ieri) o adresă de la o societate din Pecica. Vom lua legătura cu Primăria şi vom trimite un agronom să vadă care este situaţia”, a declarat Monica Nadiu, şef de serviciu în cadrul Direcţiei Agricole.
Monica Jitariu, prim-comisar al Gărzii de Mediu Arad, susţine că instituţia pe care o conduce nu a primit nicio reclamaţie de la agricultori, dar că se va autosesiza.
„De câte ori am făcut verificări acolo, am constatat că se stropea pe şantier. Acum, nu am primit nicio sesizare că ar fi probleme, dar ne vom autosesiza şi vom face un nou control”, afirmă Monica Jitariu.

Reuters US: Latest News